So‘nggi yillarda O‘zbekiston va umuman Markaziy Osiyo mintaqasi hamda Yevropa Ittifoqiga a’zo mamlakatlar o‘rtasidagi o‘zaro qiziqish sezilarli darajada kuchaydi. Bu nafaqat hukumat va ekspertlar darajasida, balki keng jamoatchilik o‘rtasida ham o‘sib borayotgan hamkorlikda o‘z aksini topmoqda.
Siyosiy nuqtai nazardan, O‘zbekiston va Yevropa Ittifoqi o‘rtasidagi munosabatlarni rivojlantirishning asosiy omili siyosiy muloqotning mavjudligidir. O‘zbekiston Yevropa Ittifoqiga a’zo uchta davlat bilan strategik hamkorlikni yo‘lga qo‘ydi. Bu esa yaqinlashuv va umumiy manfaatlarning tobora ortib borayotganini ko‘rsatadi. Bunday birinchi hamkorlik prezident Shavkat Mirziyoyevning birinchi muddati davomida, 2021-yil mart oyida Toshkentda Vengriya va O‘zbekiston o‘rtasida Strategik sheriklik to‘g‘risidagi bitim imzolanishi bilan o‘rnatildi. Keyinchalik bu munosabatlar Prezident Mirziyoyevning 2025-yil may oyida Budapeshtga javob tashrifi chog‘ida kengaytirilgan strategik sheriklik darajasiga ko‘tarildi. Ikkinchi strategik hamkorlik Mirziyoyevning ikkinchi muddati davomida, uning 2023-yil iyun oyida Rimga rasmiy tashrifi chog‘ida Italiya bilan Qo‘shma deklaratsiya imzolanishi bilan o‘rnatildi. Uchinchi hamkorlik uning uchinchi muddatida, Fransiya va O‘zbekiston 2025-yil mart oyida Parijda Strategik sheriklik to‘g‘risidagi qo‘shma deklaratsiyani qabul qilganda amalga oshirildi. Bu esa O‘zbekistonning Yevropa Ittifoqining asosiy ishtirokchilari bilan rivojlanib borayotgan aloqalarini yanada mustahkamladi.
Jamoatchilik qiziqishi nuqtai nazaridan, Yevropa Ittifoqiga a’zo mamlakatlardan O‘zbekistonga kelayotgan sayyohlar soni ortib borayotganini ta’kidlash lozim. Pandemiyagacha bo‘lgan ma’lumotlarni 2024-yil ma’lumotlari bilan taqqoslaganda, Yevropa Ittifoqidan kelgan sayyohlar soni taxminan 70 mingdan 230 mingdan oshgani, ya’ni uch baravardan ko‘proq o‘sgani ma’lum bo‘ldi. Xususan, Italiya Yevropa Ittifoqi mamlakatlari orasida tashrif buyuruvchi sayyohlar soni bo‘yicha doimiy ravishda yetakchi uchlikka kiradi. 2024-yilda Italiya taxminan 40 000 italiyalik sayyoh bilan O‘zbekiston uchun Yevropa Ittifoqidan turizmning yetakchi manbasiga aylandi. Ushbu raqamlar nafaqat pandemiyadan keyingi barqaror tiklanishni, balki ikki mamlakat o‘rtasidagi sayyohlik oqimining tarkibiy jadallashuvini ham aks ettiradi. Ular Italiyaning O‘zbekiston madaniy va tarixiy merosiga qiziqishi tobora ortib borayotganidan dalolat beradi. Bundan tashqari, hozirda Italiya va O‘zbekiston o‘rtasida haftasiga to‘rtta to‘g‘ridan-to‘g‘ri reys amalga oshirilmoqda, bu esa ikki tomonlama harakatlanishni yanada osonlashtirmoqda. Umuman olganda, O‘zbekistonning madaniy durdonasi va 2700 yildan ortiq tarixga ega Rim bilan tengdosh bo‘lgan Samarqand, shuningdek Buxoro va Xiva kabi tarixiy shaharlar nafaqat Italiyadan, balki butun Yevropa Ittifoqidan tashrif buyuruvchilarni tobora ko‘proq o‘ziga jalb etmoqda. Madaniy almashinuv ikki tomonlama munosabatlarni mustahkamlash uchun muhim asos bo‘lib xizmat qiladi. O‘zaro tushunish qanchalik chuqur bo‘lsa, hamkorlik shunchalik samarali va konstruktiv bo‘ladi.
Mintaqaviy darajada Markaziy Osiyo davlatlari va Italiya o‘rtasidagi o‘zaro qiziqish 2023-yildan buyon sezilarli darajada oshdi. Ushbu o‘sib borayotgan hamkorlik yuqori martabali mintaqaviy rahbarlarning Italiyaga qilgan bir qator tashriflarida o‘z aksini topdi: O‘zbekiston prezidenti Shavkat Mirziyoyev 2023-yil iyun oyida, Qozog‘iston prezidenti Qosim-Jo‘mart To‘qayev 2024-yil yanvar oyida va Tojikiston prezidenti Emomali Rahmon 2024-yil aprel oyida tashrif buyurdilar. Italiya tomonidan esa prezident Serjio Mattarella 2023-yil noyabr oyida O‘zbekistonga va 2025-yil mart oyida Qozog‘istonga rasmiy tashrif buyurib, Italiyaning Markaziy Osiyo bilan aloqalarni chuqurlashtirishga bo‘lgan strategik intilishini ta’kidladi. Bozor profili nuqtai nazaridan Italiya Markaziy Osiyoning iqtisodiy hamkorlari orasida Xitoy va Rossiyadan keyin uchinchi o‘rinda turadi. Mintaqa davlatlari orasida Qozog‘iston Italiya bilan eng yuqori savdo hajmini saqlab kelmoqda. 2024-yilda Qozog‘iston va Italiya o‘rtasidagi ikki tomonlama tovar ayirboshlash hajmi 25 foizga oshib, qariyb 20 milliard dollarga yetdi. Shundan taxminan 18 milliard dollari yoki 90 foizi Qozog‘iston xom neftining Italiyaga eksportiga to‘g‘ri keldi. Shunga qaramay, Italiyaning Markaziy Osiyoning boshqa davlatlari bilan savdo aylanmasi ancha kamtarona bo‘lib qoldi: O‘zbekiston bilan 438 million dollar, Turkmaniston bilan 250 million dollarga yaqin, Qirg‘iziston bilan 240 million dollarga yaqin va Tojikiston bilan 100 million dollarga yaqin. Bu raqamlar Markaziy Osiyoning barcha mamlakatlari uchun o‘z iqtisodiy ufqlarini kengaytirish imkoniyatlarini, xususan, Qozog‘iston uchun esa o‘z savdo maydonini diversifikatsiya qilish istiqbollarini ochib beradigan hali to‘liq foydalanilmagan iqtisodiy salohiyatni ko‘rsatib turibdi.
O‘zbekiston prezidentining taklifiga binoan Italiya Respublikasi Bosh vaziri Jorja Meloni 28-may kuni rasmiy tashrif bilan Samarqandga keldi. Natijada Samarqandda umumiy qiymati 3 milliard yevrodan ziyod bo‘lgan o‘nga yaqin bitim imzolandi. Ushbu hujjatlarning uchtasi mustahkam va istiqbolli hamkorlikni shakllantirishga qaratilgan.
Avvalo, ta’lim sohasidagi kelishuvlar alohida strategik ahamiyatga ega, chunki haqiqiy va mustahkam sheriklik munosabatlari faqat bir-birini chuqur tushunish asosida – g‘oyaviy, madaniy va tarixiy jihatdan o‘rnatilishi mumkin. Bu esa, o‘z navbatida, qo‘shma ilmiy daraja olish dasturlari, institutsional hamkorlik, ilmiy tadqiqotlar va madaniy almashinuvlar orqali eng samarali tarzda rivojlantiriladi. Ushbu mexanizmlar nafaqat ishonch va o‘zaro tanishuvni mustahkamlaydi, balki mamlakatlar o‘rtasida strategik, uzoq muddatli muvofiqlashtirish uchun zarur bo‘lgan ijtimoiy infratuzilmani ham yaratadi. Bu g‘oya Samarqanddagi uchrashuvda aniq ilgari surildi. Unda O‘zbekistonda Tuscia universiteti filiali ochilishi, Piza, Trento, Roma Tre va Ka’ Foskari universitetlari bilan qo‘shma diplom dasturlari yo‘lga qo‘yilishi e’lon qilindi. Shu bilan bir qatorda, texnik ta’limni rivojlantirish maqsadida Italiyaning yetakchi “Danieli” kompaniyasi va Udine shahridagi ITS akademiyasi Turin politexnika universitetining Toshkent filiali bilan strategik hamkorlik memorandumini imzoladi.
Yana bir muhim hujjat barqaror rivojlanish va atrof-muhitni muhofaza qilish sohasidagi hamkorlikka taalluqlidir. 2015-yildan boshlab BMTga a’zo barcha davlatlar keng qamrovli "2030-yilgacha bo‘lgan davrda barqaror rivojlanish kun tartibi"ni amalga oshirish majburiyatini oldilar. Mingyillik rivojlanish maqsadlari (MRM)ning qisman yutuq va kamchiliklari shuni ko‘rsatdiki, bunday keng qamrovli maqsadlarga erishish uchun nafaqat jamoaviy harakatlar, balki turli mintaqaviy sharoitlarga moslashtirilgan barqaror sadoqat, muvofiqlashtirilgan siyosat va moslashuvchan strategiyalar ham talab etiladi. Bu borada, ayniqsa, iqlim o‘zgarishi muammosi dolzarbdir. Osiyo taraqqiyot banki bahosiga ko‘ra, yuqori emissiya ssenariysi bo‘yicha iqlim o‘zgarishi 2070-yilga kelib mintaqaviy yalpi ichki mahsulotning 17 foizga qisqarishiga olib kelishi, asr oxiriga borib esa yo‘qotishlar 41 foizgacha yetishi mumkin. Shu bilan birga, Xalqaro valyuta jamg‘armasi 2060-yilga kelib mintaqaning iqtisodiy ko‘rsatkichi deyarli 7 foizga pasayishi mumkinligini bashorat qilmoqda. Ushbu xavflar 2026-yilda Yevropa Komissiyasi tomonidan joriy etiladigan chegara uglerod nazorati mexanizmi (CBAM) tufayli yanada kuchayadi. Bu mexanizm Yevropa Ittifoqiga importga uglerod iziga qarab uglerod solig‘ini qo‘llaydi. Ushbu chora xalqaro savdoni global iqlim maqsadlariga moslashtirishga qaratilgan. Agar tegishli tayyorgarlik choralari ko‘rilmasa, O‘zbekiston eksportchilari ayrim toifadagi tovarlar bo‘yicha katta moliyaviy yo‘qotishlarga duch kelishi mumkin. Ushbu muhim global va mintaqaviy o‘zgarishlarni hisobga olgan holda, mazkur hamkorlik shartnomasini imzolash o‘z vaqtida va juda muhimdir. Bu umumiy ekologik muammolarni hal qilish va mintaqaning barqaror iqtisodiy kelajagini ta’minlash yo‘lidagi faol qadamdir.
Uchinchi strategik muhim bitim uzoq muddatli iqtisodiy integratsiyaga ko‘maklashishning eng muhim huquqiy va institutsional asosi bo‘lgan investitsiyalarni rag‘batlantirish va o‘zaro himoya qilishga taalluqlidir. Birinchidan, bu Italiyaning O‘zbekistondagi o‘sib borayotgan iqtisodiy ishtirokini mustahkamlaydi. Bu yerda allaqachon qisman Italiya kapitali ishtirokidagi 60 ga yaqin korxona, shu jumladan to‘liq Italiya kapitali ishtirokidagi 24 ta korxona faoliyat yuritmoqda. Bu nafaqat tijorat manfaatdorligini, balki investorlarning O‘zbekistonning rivojlanayotgan ishbilarmonlik muhitiga bo‘lgan ishonchini ham aks ettiradi. Ikkinchidan, kelishuv mintaqadagi keng qamrovli geosiyosiy va iqtisodiy qayta qurilishga mos keladi. Aprel oyida bo‘lib o‘tgan C5+EU birinchi sammitida Yevropa komissiyasi prezidenti Ursula fon der Lyayen mintaqaga 12 milliard yevro miqdorida sarmoya kiritish rejasini e’lon qildi. Bu Yevropa Ittifoqi va unga a’zo davlatlarni Markaziy Osiyo taraqqiyotida uzoq muddatli manfaatdor tomonlar sifatida namoyon etdi. Bundan tashqari, Italiya ushbu yondashuvni to‘ldirib, OTB loyihalarining 41,6 foizini Markaziy va G‘arbiy Osiyoga yo‘naltirmoqda. Bu uning strategik siyosiy manfaati va ushbu mintaqani rivojlantirishga sodiqligini ta’kidlaydi. Uchinchidan, C5+EU sammitida Yevropa investitsiya bankining O‘zbekistonda mintaqaviy vakolatxonasini ochish bo‘yicha kelishuvga erishildi. Bu tashabbus Yevropa Ittifoqining Markaziy Osiyada rivojlanish bo‘yicha uzoq muddatli kun tartibini yanada ilgari suradi. Ushbu rivojlanayotgan tizim doirasida Italiya va O‘zbekiston o‘rtasidagi investitsiyalarni himoya qilish to‘g‘risidagi bitim kapital oqimlari uchun xatarlarni kamaytirish, investorlar huquqlarini ta’minlash va ikki tomonlama iqtisodiy hamkorlikni institutsionallashtirish uchun muhim ahamiyatga ega. Shunday qilib, u nafaqat huquqiy vosita, balki Italiyaning mintaqadagi uzoq muddatli strategik va iqtisodiy ishtirokini ta’minlashga qaratilgan istiqbolli mexanizmdir.
Shubhasiz, 2025-yil 30-may kuni Ostonada o‘tkazilgan Italiya-Markaziy Osiyo sammiti xalqlarimizning xalqaro maydondagi hamjihatligini yana bir bor tasdiqladi. Samarqanddagi C5+EU sammitidan bir necha hafta keyin bo‘lib o‘tgan bu tadbir Markaziy Osiyoning tobora ortib borayotgan geosiyosiy ahamiyatini aks ettiradi. Biroq, mintaqalararo hamkorlikka urg‘u bergan C5+EU formatidan farqli o‘laroq, bu sammit mamlakatlar va mintaqa o‘rtasidagi o‘zaro aloqalarni ifodalaydi. Bu esa Italiyaning Markaziy Osiyo bilan Yevropa Ittifoqining umumiy pozitsiyasini to‘ldiruvchi va ayni paytda o‘z milliy manfaatlarini ilgari suruvchi alohida strategik va iqtisodiy munosabatlar o‘rnatish niyatidan dalolat beradi. Eng muhimi, 30-may kuni Ostonada prezident Qosim-Jo‘mart To‘qayev bilan uchrashuvda bosh vazir Jorja Meloni ta’kidlaganidek, “Italiya Markaziy Osiyo va alohida a’zo davlatlar bilan munosabatlarga sarmoya kiritishga qaror qilgan Yevropa Ittifoqining birinchi mamlakati bo‘lib, fikr almashish uchun barqaror format yaratdi...”. Buni Italiyaning 2019-yilda Markaziy Osiyo bilan vazirlar darajasidagi muloqotni boshlagan birinchi Yevropa davlati ekanligi, keyingi uchrashuvlar esa 2021 va 2024-yillarda o‘tkazilganligi ham tasdiqlaydi. Shunday qilib, joriy yil may oyidagi sammit davlat rahbarlari darajasidagi birinchi yig‘ilish bo‘lib, avval boshlangan hamkorlikning mantiqiy davomiga aylandi. O‘shandan beri Berlin ham mamlakat va mintaqa o‘rtasidagi o‘zaro aloqalarni faollashtirdi. Bunga 2023-yil 29-sentyabrda Berlinda bo‘lib o‘tgan birinchi Germaniya-Markaziy Osiyo sammiti, undan so‘ng 2024-yil 17-sentyabrda Ostonada ikkinchi sammitning o‘tkazilgani guvoh bo‘ladi.
Xulosa qilib aytganda, O‘zbekiston va Yevropa Ittifoqi o‘rtasidagi munosabatlarning, xususan, Italiya bilan jadal va ko‘p qirrali sheriklik tufayli faollashuvi mintaqaviy va xalqaro hamkorlikni yanada kengroq strategik qayta baholashni aks ettiradi. Doimiy siyosiy muloqot, iqtisodiy hamkorlikni kengaytirish, madaniy diplomatiya va barqaror rivojlanish sohasidagi qo‘shma majburiyatlarda namoyon bo‘layotgan Italiyaning peshqadam roli muayyan mamlakatlar bilan chuqurroq sheriklik munosabatlari tomon siljishni ta’kidlaydi. Yaqinda bo‘lib o‘tgan oliy darajadagi tashriflar chog‘ida imzolangan bitimlar nafaqat ikki va ko‘p tomonlama aloqalarning yetukligidan, balki uzoq muddatli hamkorlikning institutsionallashuvidan dalolat beradi. Geosiyosiy va iqtisodiy vaziyat rivojlanib borgani sari bunday sheriklik o‘zaro manfaatlarni ilgari surishda muhim ahamiyat kasb etadi.
* Istiqbolli xalqaro tadqiqotlar instituti (IXTI) hech qanday masalada muassasaviy nuqtai nazarni bildirmaydi; bu yerda keltirilgan fikrlar faqatgina muallif yoki mualliflarga tegishli bo‘lib, ular IXTIning qarashlarini aks ettirmaydi.