outputs_in

Sharh

08 Sentabr 2025

Nega SHHT mamlakatlariga yagona transport makoni zarur?

Jahon siyosatida ko‘pincha yirik davlatlarning so‘z va harakatlari birinchi bo‘lib tahlil qilinadi. Bu esa muhim qaror va tashabbuslarni ilgari surishda ularning o‘ta katta o’rin o‘ynayotgani haqida noto‘g‘ri tasavvur uyg‘otishi mumkin. Biroq har doim ham shunday emas. Kichik davlatlar ham xalqaro kun tartibiga ohang bera oladi. Buning yorqin misoli sifatida Xitoyning Tyanszin shahrida bo‘lib o‘tgan Shanxay hamkorlik tashkiloti (SHHT) yubiley sammiti qayd etilishi mumkin.   SHHTning asosini Markaziy Osiyo davlatlari tashkil etadi. Ular hozirgi taraqqiyot bosqichida xalqaro munosabatlarda mas’uliyatli aktor sifatida shakllanib bormoqda. Endilikda mintaqa uchun umumiy taqdirni barpo etish yo‘lida kuchlarni birlashtirish zarurligi tobora chuqurroq anglanmoqda. Ushbu uzoq kutilgan mintaqaviy birlashuvning ilk alomatlarini tashqi siyosatning dolzarb masalalari bo‘yicha pozitsiyalarning yaqinlashuvida ko‘rish mumkin.   Tyanszin sammitida Markaziy Osiyo davlatlari rahbarlari bir ovozdan mintaqaviy xavfsizlikni mustahkamlash, savdo to‘siqlarini bartaraf etish, suv, energetika va tranzit salohiyatidan samarali foydalanish, shuningdek, sanoat ishlab chiqarishining istiqbolli sohalariga, jumladan, strategik foydali qazilmalarni qazib olish va qayta ishlashga investitsiyalarni jalb etish zarurligi haqida fikr bildirdi. Muhimi, bu masalalar yordam so‘rab emas, balki taklif va tashabbus bilan chiqish nuqtayi nazaridan taqdim etildi. Shu bois “Shanxay oilasi”ga aniq va dadil g‘oyalar ilgari surildi. Ulardan biri alohida e’tiborga loyiq.   O‘zbekiston Prezidenti SHHT yagona transport makonini yaratish tashabbusini ilgari surdi. Aslida bu barcha SHHT a’zolarini geografik joylashuvidan qat’i nazar bog‘lovchi raqamlashtirilgan transport koridorlari tarmog‘ini barpo etishga qaratilgan da’vatdir.   Ushbu tashabbus markazida muhim muammo yotadi: SHHT davlatlarining avtomobil va temir yo‘l tarmoqlari yetarli darajada integratsiyalashmagan. Masalan, Janubiy Osiyoning yirik davlatlari — Hindiston va Pokiston, SHHTning to‘laqonli a’zolari sifatida, na Markaziy Osiyoga, na Yevrosiyo shimoliy kengliklariga (Rossiya va Belarus) to‘g‘ridan-to‘g‘ri chiqish imkoniga ega emas. Mavjud yo‘llar haddan tashqari uzoq va qimmat bo‘lib, o‘zaro savdoni jiddiy cheklab qo‘ymoqda.   Yana bir misol: Eron Islom Respublikasi Yevrosiyo transport-tranzit arxitekturasining markazida turib, Sharq va Markaziy Osiyoni Yevropa bilan bog‘lovchi Janubiy temir yo‘l koridorini amalga oshirishda faol ishtirok etmoqda. Biroq Eron temir yo‘llari hali Markaziy Osiyo respublikalari va kengroq kontekstdagi MDH davlatlari (ularning ko‘pi SHHT a’zosi) transport makoniga to‘liq integratsiyalashmagan. Transport qonunchiligi, yuk hujjatlari, texnik standartlar, chegara va bojxona tartibotlarining farqliligi mintaqalararo transport yo‘laklarining samarali ishlashiga jiddiy to‘sqinlik qilmoqda.   O‘zbekiston hozirda Transafg‘on (Kobul) koridorini ishga tushirishga tayyorgarlik ko‘rmoqda. Termez–Naybabad–Maydanshahr–Logar–Xarlachi yo‘nalishi bo‘ylab barpo etiladigan ushbu yo‘lak Yevropa, Xitoy va Janubiy Osiyoni bog‘lovchi transport ko‘prigi vazifasini bajaradi. Mazkur loyiha Xitoy–Qirg‘iziston–O‘zbekiston yuqori tog‘li temir yo‘li hamda Shimoliy koridor bilan uyg‘unlashtiriladi. Bu esa Markaziy Osiyo davlatlarining eksport va tranzit salohiyatini sezilarli kengaytirib, ularni uzoq kutilgan Hind okeani portlariga to‘g‘ridan-to‘g‘ri temir yo‘l orqali chiqaradi.   Dastlabki hisob-kitoblarga ko‘ra, O‘zbekiston va Qozog‘iston yiliga qo‘shimcha 20 million tonnagacha, Qirg‘iziston va Tojikiston esa 5 million tonnagacha tranzit oqimini jalb qilishi mumkin. Shu istiqbolni inobatga olib, O‘zbekiston SHHT hamkorlarini yagona transport makonini yaratishga chaqirmoqda va mazkur konsepsiyani ishlab chiqishni boshladi. Uning amalga oshirilishi ehtimol SHHT mamlakatlari temir yo‘l makonlarini integratsiyalash Kengashi zimmasiga yuklanadi. Mazkur kengashni tashkil etish taklifi o‘tgan yili ilgari surilgan bo‘lib, uning shtab-kvartirasi Toshkentda joylashishi nazarda tutilgan.   * Istiqbolli xalqaro tadqiqotlar instituti (IXTI) hech qanday masalada muassasaviy nuqtai nazarni bildirmaydi; bu yerda keltirilgan fikrlar faqatgina muallif yoki mualliflarga tegishli bo‘lib, ular IXTIning qarashlarini aks ettirmaydi.

outputs_in

Sharh

30 Avgust 2025

Yaponiya va Markaziy Osiyo o‘rtasidagi iqtisodiy xavfsizlik strategiyasi va hamkorlikning yangi ufqlari

Yaponiya tashqi ishlar vaziri Takesi Ivayaning Markaziy Osiyo davlatlariga tashrifi Tokioning ichki siyosiy va iqtisodiy kun tartibi bilan chambarchas bog‘liq edi. Tashrif “Markaziy beshlik + Yaponiya” sammitiga tayyorgarlik bosqichi sifatida baholandi va Yaponiyaning mintaqa bilan o‘zaro hamkorligiga yangi mazmun kiritishi ko‘zlangan edi.   Xitoy, Rossiya, Turkiya va Yevropa Ittifoqi tomonidan kuchayib borayotgan raqobat sharoitida Yaponiya iqtisodiy diplomatiya, texnologik hamkorlik va tarkibiy islohotlarni qo‘llab-quvvatlashga tayanib, Markaziy Osiyoning muhim hamkori bo‘lib qolishga tayyorligini ta’kidlamoqda. 2022-yildan beri Yaponiya strategiyasining markaziy elementiga aylangan iqtisodiy xavfsizlik siyosati asosiy omil vazifasini bajarmoqda. Iqtisodiy xavfsizlikni rag‘batlantirish to‘g‘risidagi qonun Tokioni muhim minerallarning ishonchli manbalarini faolroq izlashga undaydi, bu esa Yaponiya uchun O‘zbekiston bilan hamkorlikning ahamiyatini belgilaydi. Tokio strategik xomashyo turlariga – birinchi navbatda, akkumulyatorlar va qayta tiklanadigan energiya ishlab chiqarish uchun metallarga uzoq muddatli kirishni ta’minlashga intilmoqda.   Yaponiya diplomatiyasi hozirda “yo‘qotilgan imkoniyatlarni tiklashga” urinish bilan tavsiflanadi, bu ichki beqarorlik va bosh vazirning obro‘si pasayishi fonida mamlakat siyosiy rahbariyatining zaifligini ko‘rsatib turibdi. Mutaxassislarning fikricha, sanoat, energetika va logistika sohalaridagi kelishuvlar, shuningdek, tashqi ishlar vazirlari o‘rtasida Strategik muloqot formatining yo‘lga qo‘yilgani tashrifning muhim natijalari bo‘ldi.   Yaponiya Tashqi ishlar vazirligi o‘z rasmiy bayonotlarida O‘zbekiston barqaror iqtisodiy o‘sishni namoyish etayotganini, Yaponiya bilan ikki tomonlama munosabatlar, ayniqsa, O‘zbekiston rahbarining 2019-yil dekabr oyida Yaponiyaga tashrifi natijasida sezilarli darajada mustahkamlanganini ta’kidlamoqda.   Strategik muloqotning yangi formatining ishga tushirilishi o‘zaro hamkorlikning institutsional va bashorat qilinadigan sur’atini belgilaydi, bu esa Yaponiyaning Markaziy Osiyo bilan munosabatlari barqarorligini oshiradi, muvofiqlashtirish mexanizmini shakllantiradi, jumladan, bo‘lajak “Markaziy beshlik + Yaponiya” sammiti kun tartibini tayyorlashni qamrab oladi.   Erishilgan kelishuvlar tufayli O‘zbekistonning rivojlanishga ko‘maklashish va ilg‘or texnologiyalardan foydalanish imkoniyatlari kengaymoqda. Surxondaryo viloyatidagi loyiha Orolbo‘yi, Farg‘ona va Qashqadaryoda kengaytirish mumkin bo‘lgan “inson xavfsizligi + yashil o‘sish” modelini yaratmoqda.   Bundan tashqari, ta’lim va gumanitar hamkorlikni rivojlantirish salohiyati ham jadal sur’atlar bilan o‘sib bormoqda. Xususan, stipendiya dasturlari, yapon tilini o‘rganish va akademik almashinuvlar O‘zbekiston oliy ta’lim muassasalari uchun ikki tomonlama diplom dasturlarini kengaytirish va mutaxassislar tayyorlashda yangi imkoniyatlar ochmoqda. Toshkentda birinchi yapon universitetining tashkil etilishi uzoq muddatli hamkorlik va qo‘shma tashabbuslar uchun kadrlar tayyorlashga asos bo‘ladi.   Tashrif natijalaridan maksimal darajada foydalanish uchun amaliy qadamlar bir nechta yo‘nalishlarni qamrab oladi. “Markaziy 5+Yaponiya” sammitida Yaponiya bilan “yashil transport yo‘laklari”, energetika, “aqlli shaharlar”, IT-mutaxassislar va muhandislar uchun viza dasturlari, shuningdek, muhim minerallar bo‘yicha forum tashkil etish kabi sohalarda hamkorlikni chuqurlashtirish bo‘yicha yangi tashabbuslarni ilgari surish maqsadga muvofiq bo‘lardi.   Shunday qilib, Takesi Ivayaning tashrifi Yaponiyaning Markaziy Osiyoga qiziqishi ortib borayotganini tasdiqladi va O‘zbekistonning ta’minot zanjirlari, barqaror rivojlanish va gumanitar tashabbuslardagi strategik rolini ta’kidladi. Muloqotni institutsionallashtirish, pilot loyihalarni jadallashtirish va Toshkent shahrida birinchi yapon universitetini tashkil etish Yaponiyaning diplomatik faoliyati natijalaridan to‘liq foydalanish imkonini beradi.   * Istiqbolli xalqaro tadqiqotlar instituti (IXTI) hech qanday masalada muassasaviy nuqtai nazarni bildirmaydi; bu yerda keltirilgan fikrlar faqatgina muallif yoki mualliflarga tegishli bo‘lib, ular IXTIning qarashlarini aks ettirmaydi.

outputs_in

Sharh

29 Avgust 2025

Markaziy Osiyo ostonasida XPIY: Afg‘oniston orqali O‘zbekiston uchun yangi ufqlar

Yaqinda Xitoy, Pokiston va Afg‘oniston tashqi ishlar vazirlarining Kobuldagi uch tomonlama uchrashuvi mintaqaviy diplomatiyada muhim voqea bo‘ldi. Xitoy tomonidan tashkil etilgan ushbu uchrashuv Afg‘oniston va Pokiston o‘rtasidagi ziddiyatlarni kamaytirishga, mintaqaviy barqarorlik va iqtisodiy hamkorlikni rivojlantirishga, xususan, Xitoy-Pokiston iqtisodiy yo‘lagini (XPIY) Afg‘onistonga kengaytirish orqali qaratilgan edi.   Pokiston, Xitoy va Afg‘oniston tashqi ishlar vazirlarining oltinchi uch tomonlama uchrashuvi 2025-yil 20-avgust kuni Kobulda bo‘lib o‘tdi. 2017-yilda institutsionalizatsiya qilingan ushbu muloqot siyosiy ishonchni mustahkamlash, terrorizmga qarshi kurashni muvofiqlashtirish va uch mamlakat o‘rtasida iqtisodiy integratsiyaga qaratilgan. Muzokaralarda Pokiston tashqi ishlar vaziri va bosh vazirining o‘rinbosari Ishoq dar, Xitoy tashqi ishlar vaziri Vang va Afg‘oniston tashqi ishlar vaziri vazifasini bajaruvchi Amir Xon Muttaki ishtirok etdi.   Uchrashuv davomida tomonlar bir nechta asosiy jihatlarga e'tibor qaratdilar. Avvalo, Islomobod va Kobul o‘rtasidagi keskinlikni kamaytirishda sezilarli yutuqlarga erishildi, ular ilgari Pokistonda jangarilarning hujumlari ko‘paygan. Xitoy Pekinda norasmiy uchrashuv o‘tkazib, bu jarayonda vositachilik qildi, natijada munosabatlar yaxshilandi va diplomatik aloqalar elchixona darajasiga ko‘tarildi.   Uchrashuvning asosiy iqtisodiy yutug‘i Xitoy-Pokiston iqtisodiy koridorini (XPIY) Afg‘onistonga kengaytirish to‘g‘risidagi bitim bo‘ldi. XPIY-bu Xitoy va Pokistonni yo‘llar, temir yo‘llar va energiya quvurlari tarmog‘i orqali bog‘lashga qaratilgan ko‘p milliard dollarlik loyiha. XPIYNING Afg‘onistonga kengayishi mintaqada savdo, tranzit va rivojlanishni rag‘batlantirish uchun muhim qadam sifatida qaralmoqda. Tomonlar, shuningdek, savdo, tranzit, mintaqaviy rivojlanish, sog‘liqni saqlash, ta'lim, madaniyat va giyohvand moddalar savdosiga qarshi kurashda hamkorlikni chuqurlashtirishga sodiqligini yana bir bor tasdiqladilar.   Mintaqaviy integratsiya nuqtai nazaridan shuni ta'kidlash kerakki, Pokiston va Afg‘oniston avvalroq (may oyida) O‘zbekiston-Afg‘oniston-Pokiston temir yo‘li (UAP) loyihasini qo‘shma texnik-iqtisodiy asoslash to‘g‘risida kelishib olgan edilar. Ushbu loyiha Markaziy Osiyo bilan mintaqaviy aloqani oshirishga qaratilgan va Ishoq darning Kobulga tashrifi uch tomonlama uchrashuvdan bir oy oldin ushbu loyiha bo‘yicha ramka shartnomasini imzolash bilan bog‘liq edi.   Shunday qilib, uchrashuv uch mamlakatning mintaqaviy barqarorlik, iqtisodiy rivojlanish va terrorizmga qarshi birgalikda kurashish istagini ta'kidladi, shu bilan birga KPEKNING Afg‘onistonga kengayishi ushbu maqsadlarga erishishda Markaziy o‘rinni egalladi.   Shu bilan birga, KPEKNING Afg‘onistonga kengayishi O‘zbekiston va uning Afg‘oniston bilan munosabatlari uchun ham katta oqibatlarga olib keladi. O‘zbekiston dengizga chiqish imkoniyati bo‘lmagan mamlakat sifatida savdo yo‘nalishlarini kengaytirish va dengiz portlariga kirish uchun faol harakat qilmoqda. Afg‘oniston tarixiy jihatdan O‘zbekiston uchun muhim tranzit yo‘lak bo‘lib, uni Janubiy Osiyo va yaqin Sharq bilan bog‘laydi.   Afg‘onistonning KPEKGA qo‘shilishi O‘zbekistonga Afg‘oniston va Pokiston orqali Gvadar kabi Arab dengizi portlariga yangi, yanada samarali va xavfsiz savdo yo‘llarini taqdim etishi mumkin. Bu O‘zbekistonning mavjud yo‘nalishlarga qaramligini kamaytiradi va eksport va import uchun yangi imkoniyatlar ochadi. Yo‘llar va temir yo‘llar kabi infratuzilmani rivojlantirishni o‘z ichiga olgan KPEK loyihasi O‘zbekistonning mintaqaviy iqtisodiy jarayonlarga integratsiyalashuvi va Markaziy Osiyoni Janubiy Osiyo bilan bog‘laydigan transport yo‘laklarini barpo etish bo‘yicha uzoq muddatli maqsadlariga mos keladigan umumiy mintaqaviy aloqalarga yordam beradi.   Yuqorida aytib o‘tilgan O‘zbekiston-Afg‘oniston-Pokiston temir yo‘li (UAP) loyihasi O‘zbekistonning Afg‘oniston orqali aloqalarni chuqurlashtirishga intilayotganining bevosita dalilidir. XPIYNING Afg‘onistonga kengayishi ushbu loyihani to‘ldirishi va tezlashtirishi, mintaqada transport infratuzilmasini rivojlantirishga sinergik ta'sir ko‘rsatishi mumkin. Ushbu loyihaning bir qismi bo‘lgan Termiz-Mazari-Sharif-Kobul-Peshovar temir yo‘li yuklarni etkazib berish vaqti va narxini sezilarli darajada kamaytiradi.   Afg‘onistonning iqtisodiy barqarorlashuvi va rivojlanishi, Kkp investitsiyalari bilan rag‘batlantirilib, tomonlar uchun yangi iqtisodiy imkoniyatlar yaratadi. Bunga ikki tomonlama savdoni ko‘paytirish, qo‘shma investitsiya loyihalari va chegara infratuzilmasini rivojlantirish kiradi.   O‘zbekiston-Afg‘oniston munosabatlariga ta'siri ko‘p qirrali bo‘ladi. KPEKNING kengayishi va UAP temir yo‘li kabi qo‘shma infratuzilma loyihalari muqarrar ravishda O‘zbekiston va Afg‘oniston o‘rtasidagi hamkorlikni chuqurlashtirishga olib keladi. Bu siyosiy muloqotni kuchaytirish, tajriba almashish va mintaqaviy muammolarni birgalikda hal qilishga yordam beradi. Afg‘onistonni KPEK orqali iqtisodiy barqarorlashtirish ham mintaqada umumiy xavfsizlikka hissa qo‘shishi mumkin, bu O‘zbekiston uchun ustuvor vazifadir. Afg‘onistonning barqaror va gullab-yashnashi transchegaraviy jinoyatchilik, ekstremizm va giyohvand moddalar savdosi bilan bog‘liq xavflarni kamaytiradi, bu esa O‘zbekiston xavfsizligiga bevosita ta'sir qiladi. Bundan tashqari, transport aloqalarining yaxshilanishi va iqtisodiy rivojlanish Afg‘onistonning shimolida muhim o‘zbek diasporasi mavjudligini hisobga olib, ikki mamlakat o‘rtasidagi gumanitar va madaniy aloqalarni mustahkamlashga yordam berishi mumkin.   Shunday qilib, Xitoy, Pokiston va Afg‘oniston tashqi ishlar vazirlarining oltinchi uch tomonlama uchrashuvi mintaqaviy barqarorlik va iqtisodiy hamkorlikni mustahkamlash yo‘lidagi muhim qadamdir. KPEKNING Afg‘onistonga kengayishi va UAP temir yo‘l loyihasining rivojlanishi barcha ishtirokchilar, shu jumladan O‘zbekiston uchun yangi imkoniyatlar ochmoqda. Ushbu tashabbuslar nafaqat iqtisodiy rivojlanish va integratsiyani qo‘llab-quvvatlaydi, balki mintaqada xavfsizlik va barqarorlikni mustahkamlaydi, bu uzoq muddatli farovonlik uchun asosiy omil hisoblanadi. O‘zbekiston-Afg‘oniston munosabatlari, o‘z navbatida, umumiy iqtisodiy manfaatlar va mintaqaviy barqarorlikka intilish asosida rivojlanish uchun yangi turtki bo‘ladi.   * Istiqbolli xalqaro tadqiqotlar instituti (IXTI) hech qanday masalada muassasaviy nuqtai nazarni bildirmaydi; bu yerda keltirilgan fikrlar faqatgina muallif yoki mualliflarga tegishli bo‘lib, ular IXTIning qarashlarini aks ettirmaydi.

outputs_in

Sharh

20 Avgust 2025

Janubiy Osiyodagi geosiyosiy muvozanat va AQSh – Pokiston yaqinlashuvi

Muallif: Bobur Mingyasharov   2025-yil avgust oyida AQSh Davlat departamenti Balujiston Ozodlik Armiyasi (BLA) va uning tarkibiy bo‘linmasi – Majid brigadasini Xorijiy terroristik tashkilot (FTO) sifatida ro‘yxatga oldi. Bundan tashqari, Majid brigadasi BLAning ilgari maxsus tayinlangan global terrorchi (SDGT) maqomiga ega bo‘lgan tuzilmaga taxallus sifatida qo‘shildi. Ushbu qaror nafaqat mintaqaviy xavfsizlik, balki xalqaro geosiyosiy muvozanat nuqtayi nazaridan ham katta ahamiyat kasb etadi.   AQSh – Pokiston yaqinlashuvi. Mazkur qaror Pokiston armiyasi boshlig‘i, general Osim Munirning Vashingtonga tashrifidan so‘ng e’lon qilindi. Bu esa AQSh va Pokiston o‘rtasidagi aloqalarda yangi bosqichning boshlanishidan darak beradi. So‘nggi yillarda Islomobodning Pekin bilan siyosiy-iqtisodiy yaqinlashuvi kuzatilayotgan edi. Shunday sharoitda BLAni terrorchi tashkilot sifatida belgilash Vashington tomonidan Pokistonga bildirilgan siyosiy ishonch va hamkorlik signali sifatida talqin qilinishi mumkin.   Energetika omili. Bu jarayon fonida AQSh prezidenti Donald Tramp Pokiston bilan mamlakatning yirik neft zaxiralarini o‘zlashtirish bo‘yicha kelishuvga erishilganini e’lon qildi. Shartnoma Pokiston mahsulotlari uchun AQSh bojlari pasayishini ham ko‘zda tutadi. Pokiston moliya vaziri Muhammad Aurangzeb bu kelishuvni ikki tomonlama munosabatlar uchun “yutuq” deb atadi.   Kelishuvning tafsilotlari hozircha to‘liq ochiqlanmagan bo‘lsa-da, energetika hamkorligi Islomobod va Vashington o‘rtasida savdo-investitsiya aloqalarini yangi bosqichga olib chiqmoqda. Muhimi shundaki, bu yangilik AQShning Hindistonga Rossiya bilan savdo aloqalari uchun 25 foizlik boj joriy qilganidan atigi bir kun o‘tib e’lon qilindi.   Hindiston va Xitoy omili. AQShning BLAni terrorchi tashkilot sifatida belgilash qarori Hindiston manfaatlariga zid bo‘lishi mumkin. Chunki BLA ko‘plab hujumlari orqali Xitoy-Pokiston iqtisodiy koridori (CPEC)ni zaiflashtirib kelgan, bu esa Dehliga ma’lum darajada qulaylik yaratgan edi. Endilikda guruh faoliyatining cheklanishi CPEC xavfsizligini oshiradi va Pekinning mintaqadagi pozitsiyasini mustahkamlaydi.   Shu bilan birga, AQShning Hindistonga qarshi boj choralarini joriy qilishi va Pokiston bilan energetika sohasidagi hamkorlikni kuchaytirishi Janubiy Osiyoda yangi strategik vaziyatni yuzaga keltiradi. Bu holat Vashingtonning Nyu-Dehli bilan aloqalarida muvozanatni qiyinlashtirishi mumkin.   Xulosa. Umuman olganda, BLAni terrorchi tashkilot sifatida belgilash va Pokiston bilan energetika kelishuvi mintaqaviy geosiyosiy dinamikaga sezilarli ta’sir ko‘rsatmoqda. Bir tomondan, AQSh – Pokiston munosabatlari yangi bosqichga ko‘tarilmoqda, boshqa tomondan, Hindiston va Xitoy bilan murakkab strategik muvozanat qayta shakllanmoqda. Bu jarayon Janubiy Osiyo va unga tutash hududlarda yangi diplomatik dinamika va raqobat maydonini yuzaga keltirishi kutiladi.   * Istiqbolli xalqaro tadqiqotlar instituti (IXTI) hech qanday masalada muassasaviy nuqtai nazarni bildirmaydi; bu yerda keltirilgan fikrlar faqatgina muallif yoki mualliflarga tegishli bo‘lib, ular IXTIning qarashlarini aks ettirmaydi.

outputs_in

Sharh

11 Avgust 2025

Taraqqiyot yo‘llari: Kanadadan O‘zbekistonga

O‘z sharhlarida, IXTI tashrif buyuruvchi kichik tadqiqotchilari O‘zbekiston yo‘l infratuzilmasiga qiyosiy va amaliy nuqtai nazardan yondashib, sayohat davomidagi shaxsiy kuzatuvlarini siyosat tahlili bilan uyg‘unlashtirib taqdim etadilar. Mualliflar Kanadaning keng, ammo yaxshi bog‘langan avtomagistrallar tizimiga parallel o‘tkazib, O‘zbekistonning xavfsiz, samarali va barqaror yo‘l tarmoqlarini rivojlantirishdagi muammolarini ta’kidlaydilar. Ular Samarqand, Buxoro, Nukus va Mo‘ynoq kabi hududlarga qilgan sayohatlari haqida so‘zlab, yo‘llardagi chuqurliklar, notekis qoplamalar va haydovchilarning xavfli xatti-harakatlari yo‘l harakati xavfsizligiga putur yetkazayotganini qayd etadilar. Ushbu bevosita guvohliklar BMT va JSST statistik ma’lumotlari bilan tasdiqlangan bo‘lib, bunda avariyalarning yuqori darajasi va yo‘l-transport hodisalari bilan bog‘liq sezilarli iqtisodiy yo‘qotishlar – YaIMning 2,8 foizi miqdorida ekanligi ko‘rsatilgan.   Tadqiqotchilar ta’kidlashicha, yo‘llarning noto‘g‘ri holati nafaqat xavfsizlikka tahdid soladi, balki O‘zbekistonning iqtisodiy salohiyatini ham cheklaydi. Jahon banki ma’lumotlariga ko‘ra, 2030 yilgacha bo‘lgan talabni qondirish uchun avtomobil yo‘llarining o‘tkazuvchanlik qobiliyatini deyarli 500 foizga oshirish zarurligi ta’kidlanadi. "Afrosiyob" yuqori tezlikdagi temir yo‘l liniyasi kabi infratuzilma shaharlararo aloqani yaxshi ta’minlasa-da, ular ayniqsa Mo‘ynoq singari kichik shaharlar va zaif hududlarda mintaqaviy va "so‘nggi mil" avtomobil yo‘llariga ustuvor e’tibor qaratishni tavsiya etadilar. O‘zbekistonning infratuzilma taqchilligini bartaraf etish va shakllanayotgan Transkaspiy savdo yo‘laklariga qo‘shilish uchun Osiyo infratuzilmaviy investitsiyalar banki va Yevropa tiklanish va taraqqiyot bankidan xorijiy investitsiyalarni jalb qilish imkoniyatlari ta’kidlanadi.   2035 yilgacha transport rivojlanish strategiyasi va 4,28 milliard dollarlik Toshkent-Andijon tezyurar avtomagistrali kabi yirik loyihalar sohani modernizatsiya qilishga bo‘lgan kuchli siyosiy irodadan dalolat beradi. Biroq, mualliflar ogohlantirishicha, katta loyihalar xavfsizlik choralari, shahar harakatini boshqarish va uzoq muddatli texnik xizmat ko‘rsatish byudjetlariga sarmoya kiritish bilan birga olib borilishi lozim – bu sohalarda Kanada tajribasi foydali saboq bo‘lishi mumkin. Shuningdek, ular yo‘l harakati xavfsizligini loyihalash va siyosatga boshidanoq singdirishni taklif qilib, qoidalarga izchil rioya qilish va haydovchilar intizomini yaxshilash texnik takomillashtirishlar kabi muhimligini ta’kidlaydilar.   Yakuniy xulosada, maqolada O‘zbekistondagi hozirgi vaziyat noyob moslashuvchanlik va ambitsiyalar imkoniyati sifatida tasvirlanadi – Kanada esa infratuzilmaning ildiz otgan merosi tufayli bunday sharoitlarga ega emas. Keng ko‘lamli tezyurar avtomobil yo‘llarini mintaqaviy aloqa bilan muvozanatlashtirish, qurilishda xavfsizlikni joriy etish va texnik xizmat ko‘rsatishni barqaror moliyalashtirishni ta’minlash orqali O‘zbekiston iqtisodiy integratsiyaga hissa qo‘shadigan, qishloq jamoalarini qo‘llab-quvvatlaydigan va kelajakdagi savdo hamda harakatlanish ehtiyojlarini qondiradigan transport tarmog‘i uchun mustahkam poydevor yaratishi mumkin.   * Istiqbolli xalqaro tadqiqotlar instituti (IXTI) hech qanday masalada muassasaviy nuqtai nazarni bildirmaydi; bu yerda keltirilgan fikrlar faqatgina muallif yoki mualliflarga tegishli bo‘lib, ular IXTIning qarashlarini aks ettirmaydi.

outputs_in

Sharh

04 Avgust 2025

XVF prognozlari: jahon iqtisodiyotining muammolari va barqarorligi

Xalqaro valyuta fondining “Jahon iqtisodiyotining rivojlanish istiqbollari. Jahon iqtisodiyoti: davom etayotgan noaniqlik sharoitida mo‘rt barqarorlik” nomli hisobotida 2025 va 2026-yillarga mo‘ljallangan jahon iqtisodiyoti rivojlanishining yangilangan baholari va prognozlari taqdim etilgan.   XVF prognoziga ko‘ra, jahon iqtisodiyotining o‘sish sur’atlari 2025-yilda 3 foizni, 2026-yilda esa 3,1 foizni tashkil etadi. Bu 2024-yildagi 3,3 foizlik haqiqiy ko‘rsatkichdan pastroqdir. Aprel oyidagi nashr bilan solishtirganda, hozirgi prognoz ancha optimistik. Buning sababi davr boshida kutilganidan yuqoriroq iqtisodiy faollik, AQShda o‘rtacha samarali tariflarning aprel oyidagi hisob-kitoblarga nisbatan pastligi, moliyaviy sharoitlarning yaxshilanishi, jumladan, dollarning qadrsizlanishi, shuningdek, bir qator yirik iqtisodiyotlarda byudjet xarajatlarining kengayishidir.   Rivojlangan iqtisodiyotga ega mamlakatlarda 2025-yilda 1,5 foiz, 2026-yilda 1,6 foiz o‘sish kutilmoqda. AQShda xususiy talabning pasayishi va muhojirlar oqimining kamayishi tufayli 2025-yilda iqtisodiy o‘sishning 1,9 foizgacha sekinlashishi prognoz qilinmoqda. Biroq, 2026-yilda “Katta ajoyib qonun loyihasi”ning soliq-byudjet chora-tadbirlari to‘plamini amalga oshirish hisobiga ishlab chiqarish hajmining oshishi natijasida o‘sish 2 foizgacha tezlashishi mumkin. Yevrohududda o‘sish 2025-yilda 1 foizgacha, 2026-yilda esa 1,2 foizgacha tezlashishi kutilmoqda. 2025-yil uchun prognozning 0,2 foiz punktga oshishi joriy yilning birinchi choragida Irlandiya yalpi ichki mahsulotining kuchli o‘sishi bilan bog‘liq.   Bozori shakllanayotgan va rivojlanayotgan mamlakatlarda o‘sish, XVF prognoziga ko‘ra, 2025-yilda 4,1 foizni, 2026-yilda esa 4 foizni tashkil etadi. Xususan, Xitoyda joriy yilning birinchi yarmida yuqori iqtisodiy faollik va AQSH bilan savdoda tariflarning sezilarli darajada pasayishi hisobiga 2025-yilda 4,8 foizlik o‘sish kutilmoqda. Hindistonda qulay tashqi iqtisodiy vaziyat tufayli 2025-yilda ham, 2026-yilda ham iqtisodiyotning o‘sishi 6,4 foiz darajasida prognoz qilinmoqda. Yaqin Sharq va Markaziy Osiyo mintaqasida o‘sish 2025-yilda 3,4 foizgacha va 2026-yilda 3,5 foizgacha tezlashishi kutilmoqda. Rossiyada esa, aksincha, 2025-yilda o‘sish 0,9 foizgacha, 2026-yilda 1 foizgacha sekinlashishi prognoz qilinmoqda.   Jahon inflatsiyasi pasayishda davom etishi kutilmoqda - 2025-yilda 4,2 foizgacha va 2026-yilda 3,6 foizgacha. Bu talabning susayishi va energiya narxlarining pasayishi bilan bog‘liq. Biroq, inflatsiya prognozlari mamlakatlar bo‘yicha farq qiladi. Masalan, AQShda iste’mol narxlarining o‘sishi tariflar ta’sirida kuchaysa, boshqa mamlakatlarda esa tariflar talabning salbiy shoki rolini o‘ynashi va inflatsiya bosimini ushlab turishi mumkin.   XVF hisobotiga ko‘ra, agar 1 avgustdan tariflar qo‘shimcha oshirilsa, jumladan, mis uchun e’lon qilingan bojlar 50 foizgacha ko‘tarilsa, bu jahon iqtisodiyotining o‘sish sur’atlariga salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Savdo siyosatidagi noaniqlikning kuchayishi iqtisodiy faollikni sekinlashtirishi, kompaniyalarning savdo aloqalarini saqlash va rivojlantirishga sarmoya kiritish istagini susaytirishi va natijada, ayniqsa eksportga yo‘naltirilgan mamlakatlarda savdo va ishlab chiqarishning o‘sish sur’atlarining pasayishiga olib kelishi mumkin. Geosiyosiy keskinlik global ta’minot zanjirlarining uzilishiga olib kelishi va xomashyo narxlarining oshishiga turtki berishi mumkin. Jahon savdosining o‘sish sur’ati 2025-yilda 2,6 foizgacha, 2026-yilda 1,9 foizgacha sekinlashishi kutilmoqda. Braziliya, Fransiya va AQSH kabi mamlakatlar rekord darajadagi davlat qarzi fonida sezilarli byudjet taqchilligiga duch kelishi prognoz qilinmoqda. Bu uzoq muddatli obligatsiyalar bo‘yicha daromadlilik oshishiga va global moliyaviy sharoitlarning keskinlashishiga olib kelishi mumkin.   Savdo siyosatidagi noaniqlikni kamaytirish uchun mamlakatlarga xalqaro savdoning aniq va shaffof qoidalarini shakllantirishga ko‘maklashish tavsiya etiladi. Bunday vaziyatda global muammolarni hal etishga qaratilgan ko‘p tomonlama tashabbuslarni ilgari surish, shuningdek, zarur bo‘lganda, ayrim masalalarga ko‘p tomonlama yoki mintaqaviy yondashuvlardan foydalanish muhimdir. XVFning fikricha, iqtisodiy siyosat sohasidagi xalqaro hamkorlik mamlakatlar o‘rtasidagi salbiy o‘zaro ta’sirlarni yumshatishi va eng zaif iqtisodiyotlarni qo‘llab-quvvatlashi mumkin.   Umuman olganda, makroiqtisodiy sharoitlarning asta-sekin tiklanish va qisman yaxshilanish belgilariga qaramay, jahon iqtisodiyotiga hali ham yuqori darajadagi noaniqlik xosdir. Bunday sharoitda mamlakatlar uchun prognoz qilinadigan iqtisodiy siyosatni ta’minlash, xalqaro hamkorlikni mustahkamlash va jahon iqtisodiyotining barqarorligini oshirish uchun savdo qoidalarini modernizatsiya qilish asosiy vazifa bo‘lib qolmoqda.   * Istiqbolli xalqaro tadqiqotlar instituti (IXTI) hech qanday masalada muassasaviy nuqtai nazarni bildirmaydi; bu yerda keltirilgan fikrlar faqatgina muallif yoki mualliflarga tegishli bo‘lib, ular IXTIning qarashlarini aks ettirmaydi.