Buyuk o'yin: Nima uchun Si Markaziy Osiyoda imkoniyatni ko'radi

Tahliliy nashrlar

02.27.2023

Ulashish

Buyuk o'yin: Nima uchun Si Markaziy Osiyoda imkoniyatni ko'radi

Rossiya ta'sirining susayishi bilan Si Tszinpin Markaziy Osiyo davlatlarining asosiy hamkoriga aylanishni yaqin istiqboldagi ustuvor vazifaga aylantiradi.

2-Milliy kongress Xitoy yetakchisi Si Tszinpinning rejasiga muvofiq o‘tmadi. Sobiq prezident Xu Tszintaoning kutilmaganda ommaviy ravishda hokimiyatdan chetlatilishi Xitoy Kommunistik partiyasining (KKP) yuqori a'zolari o'rtasida elita ichidagi kurash ehtimolini ko'rsatdi.

Bosh vazir Li Ketsyan davlatning uzoq muddatli maqsadlari, ya'ni 2021 yilgacha mo''tadil farovon jamiyat (Syaokan) qurish va Xitoy Xalq Respublikasining 100 yilligiga qadar Xitoyni buyuk zamonaviy sotsialistik mamlakatga aylantirish borasida Si bilan hamfikr ekanligi ma'lum edi. Xitoy (XXR). Biroq iqtisodiy siyosatning asosiy konturlarini amalga oshirishda ularning fikrlari bir-biriga mos kelmadi. Masalan, Li “nol-COVID” siyosati, shuningdek, “Bir kamar va yoʻl” tashabbusiga (BRI) katta sarmoya kiritish borasida Si bilan kelishmadi.

Xitoyning nol-Covid siyosati iqtisodiy sekinlashuvga olib keldi va omma orasida norozilikni qo'zg'atdi. 2014 yildan 2019 yilgacha Xitoy BRI mamlakatlariga 90 milliard dollar sarmoya kiritdi . Ammo kam daromadli rivojlanayotgan mamlakatlar BRI ishtirokchilarining salmoqli qismini tashkil etishini hisobga olsak, bu ishtirokchi mamlakatlar umumiy sonining 46 foizdan ortig'i - ularning ko'pchiligi Xitoydan qarzga ega. Bundan tashqari, Covid-19 tufayli deyarli barcha BRI mamlakatlari yalpi ichki mahsulotning (YaIM) salbiy o'sishini boshdan kechirdi va ularning to'lov qobiliyatini pasaytirdi, bu esa ushbu mamlakatlarning Xitoy oldidagi qarzlarini ikki baravar oshirdi. Oltmish sakkizta BRI ishtirokchilaridan yigirma uchtasi Jibuti, Laos, Maldiv orollari, Mo'g'uliston, Chernogoriya, Pokiston, Tojikiston va Qirg'iziston bilan o'z majburiyatlarini bajarmaslik xavfi yuqori .shunday qilishdan.

Markaziy Osiyo diqqat markazida

Siyosiy byuro doimiy qoʻmitasi tarkibiga asoslanib, koʻplab ekspertlar yangi aʼzolar shaxsan Si Szinpinga sodiq ekanini taʼkidladilar, bu uning hokimiyatni toʻliq birlashtirganidan darak beradi. Bu Si Szinpinga Xitoy kelajagi bo'yicha qarorlar qabul qilishda keng imkoniyat yaratadi. Alibaba asoschisi Jek Ma aytganidek, “Xitoy ulkan kemaga o'xshaydi. O'z yo'nalishini keskin o'zgartirish uchun, hatto bunday ehtiyoj bo'lsa ham, katta vaqt va kuch talab etiladi.

Ko'pincha Xitoyning Markaziy Osiyoga nisbatan siyosati unchalik o'zgarmasligi taxmin qilinadi. Biroq, hozirgi iqtisodiy inqiroz va xalqaro tartibdagi tarkibiy o'zgarishlarni hisobga olgan holda, BRIni kuchaytirish orqali tuzatishlar kiritilishi mumkin. KKPning bosh mafkurachisi Van Xuningning Siyosiy byuro a'zosi sifatida saqlanib qolishi Xi o'zining uchinchi muddatida BRI targ'ibotini faollashtirishining aniq belgisidir. BRI muvaffaqiyati uchun Markaziy Osiyo muhim ahamiyatga ega ekanligini hisobga olsak, loyiha Xitoyning mintaqadagi siyosatida hal qiluvchi omil bo‘ladi. Bundan tashqari, BRI birinchi marta Qozog'istonda o'n yil oldin taqdim etilgani uchun Xitoy uchun loyihaning Markaziy Osiyodagi yutuqlarini ko'rsatishning ramziy ma'nosi bor.

Bugungi kunga qadar Xitoy mintaqada BRIni juda kuchli bosmaslikka ehtiyot bo'ldi . Pekin Rossiyaning mintaqadagi rolini va eng muhimi, Markaziy Osiyo davlatlari va Xitoyning o‘zi o‘rtasidagi munosabatlardagi yangi tendentsiyalarni bashorat qilish qiyinligini tushunadi. Ammo bu Pekinning mintaqada mustahkam oʻrin olish niyatidan dalolat beradi va Moskva taʼsirini siqib chiqaradi.

Birinchidan, Ukrainada davom etayotgan urush tufayli Rossiyaning Markaziy Osiyodagi roli zaiflashganini hisobga olsak , Xitoyning mintaqadagi mavqei mustahkamlanmoqda. Shunday qilib, amerikalik ekspertlarning fikricha , Rossiyaning ko‘plab qo‘shnilari uchun Ukrainadagi urush Moskva orbitasidan chiqib ketish jarayonini tezlashtirgan. Ayni paytda Markaziy Osiyoning ko‘plab davlatlari Rossiya bilan munosabatlarini qayta ko‘rib chiqmoqda va qayta ko‘rib chiqmoqda. Qozog‘iston prezidenti Qosim-Jo‘mart To‘qayevning iyun oyida Sankt-Peterburg iqtisodiy forumida va Tojikiston prezidenti Imomali Rahmonning MDH oktabr sammitidagi keskin nutqlari, shuningdek, mintaqa davlatlarining yaqqol istagi. nozik hududiy masalalarni hal qilishikki tomonlama, Markaziy Osiyo davlatlarining mustaqillikka o'tishini yorqin ko'rsatadi.

Rossiyaning tobora kuchayib borayotgani Xitoyga Markaziy Osiyodagi ta'siriga qarshi chiqish imkoniyatini beradi. Ukrainadagi urush davrida Moskvaning Pekinga strategik qaramligi Rossiyaning tarixiy ta'sir doirasiga bostirib kirishi uchun javob qaytarish imkoniyatini istisno qiladi.

Ikkinchidan, aynan shu yilning o‘zida Si Tszinpin Markaziy Osiyoning boshqa yetakchilari bilan uch marta va deyarli bir marta yuzma-yuz uchrashdi, bu esa yuqori intensiv diplomatiyaning yangi to‘lqinidan dalolat beradi. Ushbu uchrashuvlarda o‘ttiz yillik ikki va ko‘p tomonlama munosabatlar sarhisob qilinib, kelgusidagi hamkorlik istiqbollari belgilab berildi.

Shunday qilib, 2022-yil yanvar oyida boʻlib oʻtgan Markaziy Osiyo davlatlari rahbarlari va Xitoy rahbarining virtual sammitida Si Tszinpin bir qator muhim takliflar bilan chiqdi, jumladan, 2030-yilga borib tovar ayirboshlash hajmini 70 milliard dollarga yetkazish, ilgʻor texnologiyalar sohasida hamkorlikni chuqurlashtirish va 1200 nafar hukumatni taqdim etish. - homiylik stipendiyalari.

Si Tszinpinning Markaziy Osiyoga pandemiya avj olgandan keyin birinchi xorijga safarini amalga oshirish qarori Xitoyning mintaqadagi raqobatchilari va hamkorlariga muhim signal berish uchun asosiy strategik qadamdir. Tashrif oldidan Xitoy prezidenti o‘z maqolalarini chop etib , unda keyingi o‘n yillikda Markaziy Osiyo-Xitoy munosabatlarini rivojlantirishning yangi bosqichi bo‘yicha siyosat konturlari va yo‘nalishlarini belgilab berdi.

Si Tszinpinning sentyabr oyida Qozogʻiston va Oʻzbekistonga qilgan tashriflari tahlili Xitoyning mintaqadagi manfaatlaridan dalolat beradi. O‘zbekiston va Qozog‘iston bilan imzolangan qator hujjatlarda Xitoyning mintaqaga bo‘lgan qat’iy siyosiy sadoqati ifodalangan bo‘lib, Xitoy ommaviy axborot vositalarini tartibga soluvchi organlar va ularning Qozog‘iston va O‘zbekistondagi hamkasblari o‘rtasidagi hamkorlikka yangicha e’tibor qaratildi. Avvalroq xitoylik ekspertlar Markaziy Osiyo iqtisodiy rivojlanishiga katta sarmoya kiritayotganiga qaramay, mintaqada Xitoyga nisbatan salbiy qarashlar saqlanib qolayotganidan norozilik bildirgan edi. Bu, birinchi navbatda, xabardorlikning pastligi va Xitoy haqida ijobiy ma'lumotlarning yo'qligi bilan bog'liq edi. Ushbu bo'shliqni to'ldirish uchun har bir tomon o'rtasidagi ommaviy axborot vositalarining o'zaro ta'siri Xitoyning mintaqadagi yumshoq quvvat proektsiyasining asosiy vositasi bo'ladi.

Uchinchidan, Si BRIni Markaziy Osiyoda Xitoy manfaatlarini amalga oshirishning muhim mexanizmi sifatida aniq belgilab berdi. Shanxay hamkorlik tashkilotining O‘zbekistonda bo‘lib o‘tgan sammitida Si Tszinpin BRI loyihalarini milliy rivojlanish strategiyalari va mintaqaviy hamkorlik tashabbuslari bilan to‘ldirish, shuningdek, ko‘p tomonlama va submintaqaviy hamkorlikni kengaytirish bo‘yicha sa’y-harakatlarni davom ettirishga chaqirdi.

Markaziy Osiyoda mintaqaviy transport va kommunikatsiya aloqalariga ehtiyoj ortib bormoqda. Kelgusi yildan boshlab Pekin mintaqada muhim transport infratuzilmasini qurishda faol ishtirok etadi. Shu maqsadda yigirma yildan ortiqroq vaqtdan keyin O‘zbekiston, Qirg‘iziston va Xitoy Xitoy-Qirg‘iziston-O‘zbekiston (CKU) temir yo‘li qurilishi loyihasini qayta tiklaydi. ShHT sammiti arafasida uch davlatning tegishli organlari ushbu loyihani Xitoy moliyalashtirishi bilan amalga oshirish bo‘yicha kelishuv imzoladilar, shubhasiz, uni “BRI doirasida” qo‘yishdi. Ushbu ulanish loyihasi Xitoyning Markaziy Osiyo bozorlariga kirishini ta'minlashga qaratilgan, bu ayniqsa Ukrainadagi urush Evropaga olib boruvchi muhim yo'nalishlarga to'sqinlik qilganda dolzarbdir.

Xitoyning BRIni tezroq amalga oshirishdan manfaatdorligi CKU temir yo'lini amalga oshirishda hal qiluvchi omilga aylanmoqda. Mutaxassislarning fikricha, CKU temir yo'li nafaqat Ikkinchi kontinental transport ko'prigining janubiy yo'lagini yaratibgina qolmay, balki uch mamlakatdan ishlab chiqarilgan mahsulotlar uchun yangi bozorlarni ham ochadi. Bu yo'nalish Xitoy tovarlarini Yevropaga tashish uchun eng qisqa yo'llardan biriga aylanadi va Pekinning mintaqaviy iqtisodiy ta'sirini oshiradi.

Nihoyat, Covid-19 pandemiyasi natijasida Xitoy keng miqyosli majburiyatlardan ko'ra ko'proq maqsadli sarmoyalar kiritadi. Si Tszinpinning mintaqaga tashrifi Xitoyning mintaqaga ko'proq mablag 'sarflashini anglatadi, ammo bundan buyon ular shartsiz bo'lmaydi. Xitoy mintaqadagi iqtisodiy manfaatlarini muayyan siyosiy mezonlarga bog‘lash orqali himoya qilishga bel bog‘lagan. Ehtimol, dastlab bu shartlar nozik bo'ladi, lekin oxir-oqibat o'zgartirish uchun qattiqroq talablar qo'yiladi.

Xulosa

Pandemiya va Rossiya-Ukraina urushining salbiy iqtisodiy oqibatlari tufayli Markaziy Osiyo BRI va Xitoy tomonidan moliyalashtirilgan boshqa loyihalarni amalga oshirishni tezlashtirishdan umumiy manfaatdor. Shunga qaramay, Xitoyning yirik sarmoyalariga ishongan holda, ishtirokchi davlatlar "saxiy sharoitlar" ga umid qilmasliklari kerak. Mamlakatlar xitoylik moliyalashtirish, shu jumladan o'z iqtisodiyotlari va madaniyatlarining "sinikizatsiyasi" uchun yuqori narx to'lashi mumkin.

Si uchun BRI mintaqaviy hamkorlik uchun ustuvor vazifa bo'lib qoladi, chunki Xitoy rivojlanayotgan mamlakatlar uchun asosiy donor bo'lishda davom etadi. Biroq, ba'zi BRI davlatlari Pokiston va Shri-Lanka tajribasidan o'rganadilar va siyosiy shartlar bilan Xitoy sarmoyalarini qabul qilishda ehtiyotkor bo'lishadi. Shunday qilib, BRI asta-sekin mintaqaviy infratuzilmani rivojlantirish rejasidan Markaziy Osiyo uchun xavfsizlik strategiyasiga aylanadi.

Abbos Boboxonov Jahon Iqtisodiyoti va Diplomatiya Universitetining PhD talabasi, Ilgʻor Xalqaro tadqiqotlar instituti ilmiy xodimi. Ilgari u O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi Strategik va mintaqaviy tadqiqotlar institutida ilmiy xodim bo‘lib ishlagan, uning asosiy mutaxassisligi Xitoy tashqi siyosati va ShHT masalalari bo‘lgan. Uning ilmiy qiziqishlari Xitoyning Markaziy Osiyodagi zamonaviy tashqi siyosati, Xitoyning yumshoq kuch siyosati, BRI va AIIB.