Neft, gaz, qayta tiklanadigan energiya manbalari (QTEM) va atom energetikasini o‘z ichiga olgan xilma-xil energetika majmuasiga ega mamlakatlar barqaror energiyaga o‘tishni boshqarishda o‘ziga xos qiyinchiliklarga duch kelmoqda. AQSH, Xitoy, Fransiya, Buyuk Britaniya, Hindiston va Ispaniya kabi davlatlar energiya xavfsizligi, dekarbonizatsiya va iqtisodiy samaradorlikni muvozanatlashtirishga harakat qilmoqda.
Murakkab energiya aralashmasiga ega mamlakatlar uchun asosiy muammolar:
Atom va gaz generatsiyasi barqaror asosiy yuklamani ta’minlasa, quyosh va shamol energiyasi kabi QTEM tebranishlarga moyil. Bu manbalarni birlashtirish energiyani saqlash infratuzilmasi va tarmoqlarni modernizatsiya qilishga katta sarmoyalar talab qiladi. Masalan, elektr energiyasining 57 foizi QTEMdan, 20 foizi atom stansiyalaridan olinadigan Ispaniyada yaqinda sodir bo‘lgan keng ko‘lamli elektr uzilishi energiya tizimining ishonchliligi va barqarorlikni ta’minlashda atom energetikasining roli haqida bahslarni keltirib chiqardi.
Xilma-xil energetika portfelini saqlab qolish katta investitsiyalarni talab etadi. Buyuk Britaniyada Net Zero maqsadlariga erishish bo‘yicha harakatlarga qaramay, Shimoliy dengizning neft va gaz sektori har yili 20 milliard funt sterling ta’minlab, 200 000 dan ortiq ish o‘rinlarini qo‘llab-quvvatlab, iqtisodiyotda muhim rol o‘ynashda davom etmoqda. Biroq, yuqori soliqlar va siyosatdagi noaniqlik investorlarni cho‘chitib, sohaning rivojlanishini sekinlashtirishi mumkin.
Energiya importiga qaramlik mamlakatlarni tashqi ta’sirlarga zaif qiladi. Xitoy neft va ko‘mir importiga qaramlikni kamaytirishga intilib, QTEMni rivojlantirish va iqtisodiyotni elektrlashtirishga sarmoya kiritmoqda. Bu sa’y-harakatlar allaqachon energiya iste’molining 30 foizini elektr energiyasi bilan ta’minlash imkonini berdi.
Turli energiya manbalarini integratsiyalash tarmoqlarni modernizatsiya qilish va yangi texnologiyalarni joriy etishni talab qiladi. AQSH va Xitoyda 2040-yilgacha qariyb 890 GVt gaz quvvatini qo‘shish rejalashtirilgan bo‘lib, bu katta sarmoya va infratuzilmani modernizatsiya qilishni taqozo etadi.
Murakkab energiya aralashmasiga ega mamlakatlarga misollar:
AQSH ulkan neft, gaz, QTEM va rivojlangan atom energetikasiga ega. Biroq, siyosiy o‘zgarishlar QTEM rivojlanishiga ta’sir qilishi mumkin. Masalan, elektromobillar uchun rag‘batlarni kamaytirish toza energiyaga o‘tishni sekinlashtirishi mumkin.
Xitoy QTEMga va elektrlashtirishga faol sarmoya kiritib, qazilma resurslar importiga qaramlikni kamaytirishga intilmoqda. Bu sa’y-harakatlar allaqachon uglerod izini kamaytirish va energiya xavfsizligini oshirishda sezilarli yutuqlarga olib keldi.
Ispaniya 2030-yilga borib QTEM ulushini 81 foizga yetkazishni va 2035-yilgacha atom stansiyalarini tugatishni rejalashtirmoqda. Biroq, so‘nggi paytlardagi elektr ta’minotidagi uzilishlar energiya tizimining ishonchliligi va atom energiyasidan voz kechish rejalarini qayta ko‘rib chiqish zarurati haqidagi savollarni keltirib chiqardi.
Xilma-xil energiya aralashmasiga ega mamlakatlar barqaror energiyaga o‘tishda o‘ziga xos qiyinchiliklarga duch kelmoqda. Iqtisodiy, texnologik va geosiyosiy jihatlarni hisobga olgan holda, turli energiya manbalarini rivojlantirishni puxta muvozanatlashtirish zarur. Infratuzilmani modernizatsiya qilishga investitsiyalar, energiyani saqlash texnologiyalarini rivojlantirish va moslashuvchan energetika siyosati barqaror energetikaga muvaffaqiyatli o‘tishning asosiy omillaridir.
Ushbu tahlildan barcha yo‘nalishlar rivojini muvozanatlashtirishga intilayotgan O‘zbekiston uchun bir nechta muhim saboqlarni ajratib ko‘rsatish mumkin:
O‘zbekiston uchun energiya transformatsiyasi – QTEM va YOEK o‘rtasidagi tanlov emas, balki oqilona muvozanatni topishdir.
Asosiy ustuvorliklar:
* Istiqbolli xalqaro tadqiqotlar instituti (IXTI) hech qanday masalada muassasaviy nuqtai nazarni bildirmaydi; bu yerda keltirilgan fikrlar faqatgina muallif yoki mualliflarga tegishli bo‘lib, ular IXTIning qarashlarini aks ettirmaydi.